A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z

Spojené arabské emiráty - Cestopisy

Dubai metro s filmem v HD rozlišení z téměř celé délky hlavní trasy

Zkušenost a film v HD z jízdy metrem v Dubai téměř celou hlavní trasou. Rád bych vytvořil pomůcku pro ty, kteří se z časových důvodů rozhodují, zda to stojí za to: co uvidíte, kolik to stojí, na co si dát pozor a jak zvolit nejlepší místo pro pozorování nebo filmování a focení.

Několik dnů jsme se rozhodovali, zda podnikneme „prohlížecí a filmovací“ cestu metrem v Dubai. Důvod byl nasnadě: metro resp. jeho hlavní trasa jezdí několik desítek km 1) po povrchu podél nejdominantnějších staveb. Předtím jsme několikrát projížděli Dubai autem, ale filmování, focení či prohlížení z auta je velice náročné na pozornost - i když jedete po pohodlných sedmi- až osmiproudkách.

V den „D“ jsme zaparkovali naše auto na jednom z pozemních parkovišť mezi Al Sabkha Marine Transport Station a Sheratonem tj. na pravé straně Creeku, nedaleko centra Deiry. Obvykle je na těchto parkovištích vždy nějaké místo. Umývači aut Vás sami k volnému zdálky navedou když usoudí, že by mohli mít zakázku na mytí. Protože jsme auto nepotřebovali umýt, dali jsme mu za ochotu 1 dirham a byli jsme při vhazování mincí do parkomatu navíc od něho upozorněni, že se mezi 1 a 4 odpoledne za parkování na tomhle věřejném parkovišti neplatí. Bylo okolo poledne, tak jsme si za cca 30 korun předplatili parkování do 19:00 do večera a útržek dali za okno.

UAE je naštěstí soustátím téměř bez kriminality, takže notebooky a další cenné věci jsme v klidu nechali v kufru a vzali si jen foťáky - což se nám později trochu vymstilo, protože v autě zůstaly náhradní baterie do foťáků a také gorilka POD (flexibilní stativ). Z parkoviště a od Creeku jsme se protáhli jeden blok do „vnitrozemí“ okolo hotelu Hilton na stanici metra Union Square. Tam jsme zjistili, že jsme natrefili zrovna přestupní stanici a pátrali, která linka je ta, co jezdí okolo dálnice Dubai-Abu Dhabi a kde jsme z auta vídávali jezdit metro několik desítek km po povrchu. Ze schematu jsme si tedy vybrali nakonec linku červenou. Přítelkyně navrhla místo doptávání se v informacích, se zařídit dle voleb na automatu, který vydává karty. Systém je téměř totožný s New Yorkem nebo Berlínem apod. - a lze se tedy rychle doklikat k nejoptimálnější volbě = a vybrat si podle svého gusta.

Naklikali jsme si dvě karty po 14 dirhamech (70 Kč), které nás opravňovaly až do půlnoci využívat všechny typy MHD v Dubai - a tedy vystupovat a nastupovat, kde se nám zachce. Ostatní volby byly složitější, co se týká délky ujetého pásma, počtu možných přestupů anebo času na transfer. Nechtěli jsme být ničím limitováni, tak jsme si vybrali tuhle volbu jednodenního „paušálu“. Super je i to, že lze jízdenky kupovat a pak dobíjet z vlastní kreditní karty v automatech nebo po internetu. Za kartu resp. vydání je ještě poplatek 2 dirhamy, ale lze pak několikrát dobíjet. Ta verze karty, kterou jsme si tedy za 2 dirhamy koupily jde dobíjet i pětkrát po dobu 3 měsíců. V horním vestibulu byly informační brožury zcela rozebrány, tedy kromě verzí v arabštině. Jednu arabskou jsme si vzali alespoň kvůli mapce.

Když jsme sjeli na perón červené linky, brožury už tam byly i k mání v angličtině v dostatečném počtu. Systém je podobný singapurskému nebo kodaňskému, tzn. odděluje plexisklem čekající cestující od tubusů dokud nepřijede vlak do stanice a pak se teprve v plexiskle otevřou prostupy přímo do vagonů. První vagon je určený ženám. Stoupli jsme si přibližně k druhému vagónu. Přijel velice plný a jen tak tak jsme se do něho všichni namačkali. Vagony jsou užší a méně pohodlné, nežli v Praze nebo Teheránu a dalších velkorysejších řešeních. Z Union Square míří vlak dále stále pod zemí, protože podjíždí Creek. Ihned na další stanici vystoupil jeden sedící cestující - a místní Arab mi ihned vybídl, ať si vedle něho posadím. Mohl jsem tedy pozorovat i více cestující a ruch ve stále neuvěřitelně namačkaném voze. Přítelkyně stála na dnou jak se v muslimské zemi sluší:) Možná doufala, že bude mít lepší pozici k focení a filmování. Po pár vteřinách vlak konečně vyjel z podzemí. Nade mnou stál starší Arab, který se rychle seznámil s několika namačkanými mladšími Švýcary. Arab se narodil už ve Švédsku a společně se Švýcary začali anglicky probírat kde co, včetně zkušeností z cestování po světě a dotkli se kupodivu z hlediska bezpečnosti turistů před okradením negativně i nekorektně České republiky. Dávali jsme si tedy s přítelkyní bedlivě pozor, abychom se neprozradili, odkud pocházíme.

Teprve přibližně v polovině trasy se začal vlak uvolňovat a mohl jsem se natočit bokem, abych mohl filmovat. Když vystupoval můj arabský soused, vyhledal pohledem patrně manželku v dámském oddělení a ujistil se, že vystoupí společně. Po poledni jede vlak proti slunci, proto fotky i filmové záběry v protisvětle nestály za moc. Rozhodli jsme se tedy dojet bez vystoupení až na konečnou Jebel Ali a ihned přestoupit zpátky a zkusit to po světle. Po východu z metra se do něho vrhají ihned uklízeči. Cestující musí projít turniketem, který zkontroluje, zda ho pustí ven resp. zda si mohl z jeho karty odečíst potřebný kredit za ujetou trasu. Poté cestující znovu projde dalším turniketem, který mu vyznačí počátek jízdy a na displeji ho informuje o stavu kreditu, který má k disposici.

Nejlepší mapu k plánování jízdy metrem naleznete na internetu zde: http://metro.rtaprojects.me/index.php?action=planning_1

Další zajímavý web je: Dubai Metro (jeden z těch v UAE, na kterém použili námi natočené video http://dubaimetro.eu/#section12562 )

Protože metro je bez obsluhy, ihned jsme zaujali místo ve směru jízdy v kabině, kde by jinak se nacházel „mašinfíra“. Mohli jsme proto nafilmovat a nafotit téměř celou trasu po slunci. Díky tomu jsem před sjetím do podzemí před Creekem měl už vybitou celou baterii. Během cesty jsem na GPS změřil rychlost vlaku, která byla konstatní těsně pod 50 mil za hodinu - cca 80 km/h. Z metra jsme vystoupili až na letišti v Dubai na Terminálu 3 a odešli si dobít baterie a dát si pozdní oběd v jedné z letištních resturací. Původně jsme plánovali z metra vystupovat a nastupovat. Ale totální naplněnost cestujícími nás nakonec zviklala a využili jsme zabraná místa až právě na letiště, což je dvě stanici před další konečnou. Na letišti jsme strávili necelé dvě hodiny nabíjením baterií i sebe.

Na třetí cestě z letiště jsme dojeli na stanici Burjuman ihned za podjetí Creeku a vzhledem k času se s metrem rozloučili. Vzali si taxík ke Creeku a spěchali stihnout pár záběrů před blížícím se večerem. Původně jsme si ještě plánovali se „vozit“ metrem i večer. Ale nějak jsme raději dali přednost autu, které jsme si vyzvedli okolo 19:00 hodin podle plánu z parkoviště. V Dubai funguje i P+R (dokonce má parkování zadarmo - tuším je na třech místech), ale u Creeku parkujeme nejraději, protože tam kdysi před mnoha lety býval střed všeho dění.

Závěr: „Filmovací cesta metrem“ byla fajn, ale celkem nám zabrala téměř 5 hodin (i díky téměr dvouhodinovému relaxančnímu a dobíjecímu pobytu na letišti). Bez zabrání cockpitu by ale byla spíše únavným zabitím času v nepředstavitelně nacpaném vagonu. Všem, kteří by chtěli jít v našich šlépějích doporučuji se proto soustředit zejm. na směr slunce v době, kdy jízdu plánují a podle toho se dopředu na vše připravit.

Video v HD (téměř 18 minut) jsem umístil na https://www.youtube.com/watch?v=VjECBmDcHrA

Doporučuji po spuštění ihned přepnout „Quality“ na 1080HD, protože v Dubai je skutečně i z metra (když máte štěstí na volný cockpit) na co koukat - a každý detail hraje roli:-)

1) 47 stanic
2 transfer stanice (Union Square a Khalid Bin Waled)
87 vlaků v systému
75 kilometrů total
Provozní doba:
Neděle až Středa 5:50am to 00:00pm
Čtvrtek 5:50am to 01:00am
Pátek 1:00pm to 01:00am
Sobota 5:50am to 24:00pm
další cestopisy
Fotoalba
Komentáře
4
Řadit podle času | Řadit podle vláken vzestupně sestupně

Při vkládání příspěvku do diskuze jako neregistrovaný uživatel budete mít u vašeho příspěvku zobrazenu IP adresu

:-) :-( ;-) :-P :-D :-[ :-\ =-O :-* 8-) :-$ :-! O:-) :'( :-X :-)) :-| <3 <:-) :-S >:) (((H))) @};-- \o/ (((clap))) :-@
Neregistrovaný uživatel
08.10.2015 21:47 91.219.244.***
Parkoviště  

Dobrý večer,chtěl bych se zeptat kde jsou ty P+Ř ,nebo jde zaparkovat na terminálu 3?Děkuji Lukáš

Neregistrovaný uživatel
15.02.2013 18:27 91.219.238.***
 

:-| ach jo

  • Anonym (8)
  • Anonym (6)
Zpět na všechny diskuze